HISTORIA

YRITYKSEN HISTORIA

Alkuvuodet

Hilding Wikström ja Bertel Degerlund perustivat yrityksen Wikströmin Linja-autoliikenne vuonna 1945. Yritys, jonka nimi tuolloin oli Wikström&Degerlund, hankki ensimmäiseksi ajoneuvokseen kuorma-auton jolla kuljetettiin esim. puutavaraa ja sokerijuurikkaita, ja toisinaan myös matkustajia.

Vuonna 1948 ostettiin ensimmäinen linja-auto, ”Skata-Ida”, joka oikeastaan oli bussin ja kuorma-auton risteytys. Yritys ryhtyi liikennöimään 10.6.1948 linjalla Skata-Bromarv-Hanko, useimmiten Hilding ratissa. Sekä matkustajia että rahtitavaraa oli runsaasti, etenkin toripäivisin tilavamman linja-auton tarve oli huomattava. Vuotta myöhemmin onnistuttiin saamaan kokonaan uusi linja-auto, mikä siihen aikaan ei ollut mikään helppo saavutus.

Toiminnan kehitys

Vuonna 1950 reittiliikennettä laajennettiin ajamalla Granholmin (nykyinen Oravaisten Liikenne) vuoroja linjalla Tammisaari-Bromarv. Järjestelyyn kuului Granholmin kuljettajien palkkaaminen sekä kolmen linja-auton hankinta.

Edelleen sekä matkustajia että rahtitavaraa riitti. Uusien linja-autojen tarjonta markkinoilla lisääntyi 1950-luvun alussa. Sen johdosta ajoneuvokantaa uudistettiin ripeään tahtiin tulevina vuosina. Esimerkkeinä voi mainita uuden Chevroletin, ”Lenan”, hankinta vuoden 1952 olympialaisiin sekä uuden 150 hevosvoiman, Kutter korilla varustetun Volvo Titanin hankinta vuonna 1958.

Hilding Wikström oli tutustunut Scaniaan ollessaan kuljettajana sodan aikana. Merkki oli tehnyt häneen vahvan vaikutuksen ja yritys osti vuonna 1962 ensimmäisen Scaniansa. Vuonna 1962 yritys ryhtyi myös liikennöimään linjalla Hanko-Turku-Hanko. Vuodesta 1981 lähtien Hangon Liikenne on hoitanut tätä linjaa.

Liikennöinti linjalla Bromarv-Helsinki-Bromarv aloitettiin 20.3.1973. Tätä linjaa liikennöidään vielä tänä päivänä, periaatteessa samaa aikataulua noudattaen.

Vuonna 1991 käynnistettiin vielä yksi linja, pikavuoro reitillä Hanko-Helsinki-Bromarv.

Tilausliikenne

Tilausliikenne vilkastui 1980-luvulla ja jo 1990-luvulla yli puolet yrityksen liikevaihdosta koostui siitä.

Perheyritys Wikströmin Linja-autoliikenne on tilausliikenteen vahva tekijä Länsi-Uudellamaalla ja suorittaa kokemuksella kaikenlaista tilausliikennettä räätälöitynä asiakkaan toiveiden mukaisesti sekä kotimaassa että ulkomailla. Nykypäivänä yrityksellä on merkittävä asiakaskunta myös pääkaupunkiseudulla.

Kolmen sukupolven perheyritys

Hilding Wikström ja Bertel Degerlund omistivat kummatkin puolet yrityksestä. Bertel jäi eläkkeelle 1.7.1981 ja samana päivänä Hildingin poika Ralf Wikström osti puolet yrityksestä.

Linja-autoliikenne oli Hildingin suuri intohimo. Vaikka Ralf toimi toimitusjohtajana, Hilding ajoi joka päivä ja lähti eläkkeelle vasta 80- ja 90- luvun vaihteessa täytettyään 70 vuotta. Tämänkin jälkeen hän oli osakkaan ominaisuudessa hyvin perillä yrityksen toiminnasta 1.3.2008 tapahtuneeseen poismenoonsa saakka, juuri ennen 90-vuotispäiväänsä.

Yrityksen virallinen nimi on 23.12.2008 lähtien ollut Wikströmin Linja-autoliikenne ja yrityksen omistavat tänään Ralf Wikström sekä hänen kaksi poikansa Thomas ja Mikael.

Scroll to Top